Organisatie ontwikkeling
Wat is team consult?
Personae® biedt met het product Team Consult een analyse van de aanwezige kwaliteiten van de teamleden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de wereldwijd het meest gehanteerde methode: op de Belbin Teamrol Theorie.
Ieder teamlid wordt getest op competenties en krijgt een individuele nabespreking. Daarna wordt een teamanalyse gemaakt waarbij gelet wordt op ontbrekende of oververtegenwoordigde team-competenties. In overleg met de opdrachtgever wordt een schriftelijk aanbeveling gedaan hoe het team optimaal ‘getuned’ kan worden door een andere taakverdeling of eventueel samenstelling.
Tijdens een plenaire sessie met alle teamleden worden de inzichten, conclusies en adviezen doorgesproken. De effectiviteit en efficiëncy van het team worden door Team Consult® meestal behoorlijk verhoogd.
De Belbin Teamrol Theorie
Management teams en projectteams werken kunnen meestal tot betere resultaten en een betere samenwerking komen wanneer de de leden van het team de juiste teamrollen vervullen.
Wanneer iemand taken verricht die dicht bij zijn persoonlijke kerncompetenties liggen, ervaart het teamlid meer geluk en levert hij/zij beter werk af.
Het is vergelijkbaar met een radio die goed op de zenderfrequentie is afgesteld en daardoor een zuiverder geluid geeft.
Als een echter teamlid gedrag door de taakverdeling binnen het team gedrag moet vertonen wat ver af ligt van de natuurlijke kerncompetenties, dan gaat er veel energie in de gedragsaanpassing zitten. Dat ervaart de persoon als vervelend en het is schadelijk voor het bedrijf omdat de productiviteit lager ligt.
Prof.dr. M. Belbin
Professor dr. Meredith Belbin in de jaren 1970 en 1980 aan de universiteit van Cambridge door rollenspellen onderzoek gedaan naar de meest belangrijke teamrollen. Hij heeft totaal negen teamrollen (talenten, kern-competenties) te onderscheiden.
Daarvan kan een persoon twee of drie teamrollen die een persoon zonder problemen ‘spelen’.. heeft een ‘bijeffect’ wat samenhangt met het talent, maar waarvan de persoon er goed aan doet om dit zo beperkt mogelijk te houden.
Welke teamrollen zijn er te verdelen?
Naam teamrol |
Talent, bijdrage aan het team |
Mogelijk bij-effect |
De Voorzitter |
leiderschap, commercieel |
te taakgericht zijn |
De Monitor |
kritisch evalueren |
negativisme |
De Brononderzoeker |
netwerken |
te veel praten |
De Bedrijfsman |
nuchter organiseren |
te behoudend zijn |
De Innovator |
creatieve oplossingen |
lastig praktisch uitvoerbaar |
De Zorgdrager |
accuraat, planmatig |
perfectionisme |
De Groepswerker |
sociaal, teamgeest, klantgericht |
besluiteloos, traag |
De Expert |
vakkennis, technisch inzicht |
solisme |
De Projectleider |
daadkracht, ingrijpen |
te dominant zijn |
Op naar een optimaal functionerend management team of project team!
Iedere rol kan gezien worden als een vitamine nodig voor een goed groepsproces Een team is dus als het ware een multi-vitaminepil. Uit onderzoek blijkt dat eenzijdig samengestelde teams de slechtste resultaten behalen, zelfs al hebben ze een hogere intelligentie.
In de praktijk lijden management of projecteams nogal eens aan eenzijdigheid. De reden hiervoor is dat soortgelijke mensen hun samenwerking als comfortabel beschouwen. Bij het samenstellen van een team wordt bewust of onbewust erop gelet of nieuwe teamleden wel ‘ in de cultuur passen’.
Het gevolg kan zijn dat de bij-effecten versterkt optreden en het team niet optimaal productief en succesvol is.
Wilt u meer te weten komen of wilt u een afspraak maken, neem dan contact op met Personae.
Contactformulier of bel: +31 (0)6 - 304 176 19
|