Jan den Breejen
Drs. Jan D. den Breejen CM CT
Drs. Jan den Breejen CT (1963) is directeur en senior adviseur van Personae®. Hij werkt daarnaast part time als senior opleidingsmanager, organisatieadviseur, coach en trainer bij de Schouten & Nelissen Groep in Zaltbommel.
Download CV
Certified Trainer
Werkend leren en lerend werken brengt verandering
“Alleen door een crisis ontstaat waar inzicht en geluk” - (Chinees Spreekwoord)
Bij leren denken de meeste mensen aan opleiden en trainen; een netjes geplande gebeurtenis in een lokaal. Dat biedt een veilige leeromgeving. Aardige docenten/trainers werken een uitgeschreven curriculum af aan de hand van studiemateriaal met oefeningen. Na afloop hebben de deelnemers een set vooraf bepaalde leerdoelen/competenties onder de knie. En zijn ze vaak enthusiast.Waarom dan toch steeds die vraag aan de opleidingsfunctionaris: “Wat is het rendement van deze opleiding”? Of: “Hoe zit het met de transfer?”. Waarom wordt het geleerde ondanks alle inspanning zo slecht vertaald naar de werkplek? Een opleidingsplan, competentiemanagement; schools leren: het is noodzakelijk, maar onvoldoende. Hoe krijgen we de medewerkers zover? Hoe zorgen we dat hun denken en gedrag diepgaand en blijvend veranderen?
Sterker door strijd: voetballen leer je op straat
Ik ben ervan overtuigd dat naast functiegericht leren er een andere manier van leren is die minstens zo belangrijk is. Leert een baby lopen en spreken door een handboek? Met behulp van 360 graden rating? Door een acteur of rollenspel? Ik dacht het niet. Kinderen en volwassenen leren het meest buiten formele leersystemen om. Mijn ervaring met het organiseren van leerprocessen gedurende de afgelopen vijftien jaar heeft mij geleerd dat echte diepgaande en blijvende gedragsverandering en persoonlijke groei voortkomt uit ongestructureerde probleemsituaties. Sterker nog: uit crises. Waarom zouden we veranderen als er geen noodzaak toe is? De beste manier om medewerkers persoonlijke groei te laten meemaken is ze veelvuldig in crises te storten.Confronteer ze met uitdagingen, en leer ze zelfredzaamheid. Verandering is meestal op korte termijn niet comfortabel, is afzien, is soms zelfs ‘bloed zweet en tranen’. Laat ze zien dat ze het maximale nog niet bereikt hebben. Voor zelfvertrouwen, kracht en zelfstandigheid moet een gevecht geleverd worden. Omdat iemands uitdaging dichtbij zijn allergie ligt, geldt voor persoonlijke groei: No pain no gain!.
Mobiliseer de veranderkracht van de medewerkers!
Crisis = kans. Iedereen die in een organisatie werkt wordt tegenwoordig regelmatig geconfronteerd met problemen, knelpunten en nieuwe kansen. Met verschillen tussen de huidige en gewenste situatie. Performance gaps noemen we dat. De meeste performance gaps worden opgepakt en geanalyseerd door een senior manager of professioneel projectleider/consultant. Zonde! Het is verstandig om geleidelijk deze performance gaps te gaan benutten als begeleid leertraject ‘in action’ voor medewerkers. Leer ze het zelf doen. Laat ze zelf de uitdaging aangaan en al doende, al worstelend, hun bekwaamheden en zelfsturing ontwikkelen. Medewerkers op de werkvloer kunnen – zeker in teamverband - veel meer dan u denkt! Als echt de stap wil zetten naar een performancegerichte bedrijfscultuur: dompel uw medewerkers regelmatig in crises! Uiteraard onder deskundige begeleiding van een leer/verandercoach of docent die werkt met bijvoorbeeld de Personal Performance Methode.
De Personal Performance Methode: de manager als kritieke factor
De door mij ontwikkelde Personal Performance Methode (PPM) is een aanpak die de benodigde veranderingen in de organisatie benut als leeractiviteit voor de betrokken medewerkers.
PPM omvat:
• Improviserend leren
• Projectmatig leren
• Functiegericht leren
Om de ontwikkeling naar zelfsturing te begeleiden bouwen we leeractiviteiten op met de vier dimensies van persoonlijke ontwikkeling (tevens leerstijlen):
• Zakelijk & Doelgericht
• Zelfsturing & Creativiteit
• Mens & Motivatie
• Planning & Discipline
De performance consultants van PERSONAE zijn doorleefde professionals die projecten voor ‘werkend leren en lerend werken’ op vier manieren begeleiden:
• Vakinhoudelijk
• Procesgericht (groepsdynamiek, persoonlijke coaching)
• Projectmatig
• Managerial (synchroniseren werkvloer-projecten met directiebeleid)
Deze methode is gebaseerd op een leerakkoord tussen manager, medewerkers en docent/adviseur. De rol van de manager is hierbij van doorslaggevend belang. De Personal Performance Methode heb ik beschreven in mijn boek Rendement van Leren en Veranderen(Thema 2004)
Psychodiagnostiek
Na zijn opleiding bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit te Rotterdam (afgestudeerd 1991) volgde hij te Nijmegen de Post - Doctorale Opleiding Psychodiagnostiek onder leiding van Prof.dr. Jan J.L. Derksen, die hij in 2001 afrondde.
download opleiding
In 2000 is hij door 4TP/CITO als testprofessional voor ' development' (advies voor persoonlijke ontwikkeling) gecertificeerd .
download 4TP/CITO certificering
Namens het World Health Organisation (WHO) Training and Reference Center te Amsterdam is Jan in 2005 gecertificeerd door de Universiteit Leiden (sociale wetenschappen, sectie Klinische en Gezondheidspsychologie) om persoonlijkheidsstoornissen en karakterstijlen te diagnosticeren met behulp van het International Personality Disorder Examination (IPDE).
download Universiteit
Training
In 1998 is hij door Blessing/White (Princeton USA) gecertificeerd voor het trainingsprogramma Managing Personal Growth (MPG Certificate). Door de International Board for Certified Trainers (IBCT) is hij in 1999 erkend en geregistreerd als Certified Trainer (CT). (www.ibct-global.com)
Organisatie
Jan werkt met een netwerk van free lance medewerkers die elk op hun specifieke expertise zeer ervaren zijn. Sinds 1992 zijn er door zijn bedrijf Personae ca. 2300 medewerkers en managers uit bedrijven getest en gecoached op het gebied van persoonlijke effectiviteit, persoonlijke ontwikkeling plannen (POP) en loopbaanadvies. Daarnaast analyseert hij management teams op competenties en teamrollen en doet opdrachten voor psychodiagnostisch onderzoek binnen het kader van werving en selectie.
Vrije tijd
Naast werk, het gezinsleven en reizen hebben klassieke boeken Jan's warme belangstelling; de zogenaamde Westerse Canon. Hij is dan ook lid van de het Rotterdamsch Leesgenootschap en van de Charles Dickens Fellowship te Haarlem
|